گستردهترین سنگنگارههای صخرهای
محوطه باستانی دیگری که در این منطقه وجود دارد و بسیار مورد توجه گردشگران آثار باستانی قرار میگیرد، جایی است به نام کول فرخ یا «کول فره» که در 7 کیلومتری جنوب شرقی ایذه قرار دارد و گستردهترین سنگنگارههای صخرهای ایران را در خود جای داده است. کول فرخ نیز مانند اشکفتسلمان جایی است با مناسبات مذهبی عیلامیان با 6 نقشبرجسته که بیشتر آنها انجام امور و آیینهای مذهبی را نشان میدهند. یکی از این نگارهها روی یک سنگ بزرگ چهارگوش نقش شده که بلندی آن نزدیک به 3 متر است و هر 4ضلع آن دارای تصاویری است که اجرای مراسم آیینی و قربانی کردن را نشان میدهد. در مجموع تعداد آدمهایی که در این نگاره تصویر شدهاند حدود 400 نفر است. در بخشی از این سنگنگاره مجسمه یکی از خدایان عیلامی بر دوش 4مرد حمل میشود و شاه با عده زیادی از همراهان آنها را دنبال میکنند. مجسمه این خدای عیلامی ایستاده روی تخته سنگی است و در حالی که لباس بلندی به تن دارد، دستهایش را به کمر زده و بسیار مصمم بر دوش مردان به سمت قربانگاه پیش میرود. هنرمندان عیلامی صحنه قربانگاه را بر ضلع شرقی این سنگ بزرگ ترسیم کردهاند به این صورت که در آن 3 گاو بزرگ و تعداد زیادی غزال در حال حرکت هستند. در این تصویر 7 مرد عریان نیز دیده میشود که در ابعاد کوچکتری نسبت به بقیه نقش شدهاند و نشان میدهد این افراد اسیران جنگی هستند. این سنگنگاره از آثار بسیار مهم باستانی استان خوزستان به شمار میرود.
یکی دیگر از آثار ارزشمندی که نشان میدهد کول فرخ محلی برای انجام آیینهای مذهبی بوده، نقش برجسته دیگری است که در دامنه کوه و در ارتفاع 6 متری از سطح زمین قرار گرفته است. در این تصویر نیز شاه هانی در حال قربانی کردن نشان داده میشود. او کلاه گردی به سر دارد و وزیرش همراه با مرد دیگری او را مشایعت میکنند. جلوی شاه 3 نوازنده دیده میشود که 2 نفرشان سازی شبیه به چنگ و یکی سازی شبیه به دف در دست دارند. حضور 3 مرد دیگر که لباس مردان دینی را پوشیدهاند و 3 قوچ که سر آنها بریده شده در کنار حیواناتی چون بز کوهی و گاو نر، هنوز قابل تشخیص است. این نگاره دارای کتیبهای به خط میخی عیلامی است که شاه در آن ضمن معرفی خود، میگوید دلیل آن که تصویر خود را بر این سنگها بر جای گذاشته آن است که میخواهد خدایان حمایتشان را بر او ارزانی دارند.
در میان نقش برجستههای کول فرخ که از نظر محتوا و تصویر شباهت زیادی به هم دارند، نقشی دیده میشود که بسیار شبیه نقوش حجاری شده در تخت جمشید است و چون پیش از نقوش تخت جمشید به وجود آمده، آن را مادر نقوش زیبای درگاههای کاخ صد ستون و پلکان آپادانا میدانند.