مالمیر

مالمیر

معرفی مناطق بختیاری و پیشینه ی آنهاودرج نکات علمی،ادبی وگردشگری
مالمیر

مالمیر

معرفی مناطق بختیاری و پیشینه ی آنهاودرج نکات علمی،ادبی وگردشگری

دهدز بهشتی دیگر درخوزستان

پایگاه ازلاع رسانی شهر ایذه

دهدز در حومه ایذه ، بهشتی دیگر در خوزستان است

دهدز منطقه­ای کوهستانی و تاریخی، خفته در دامنه­های بلند و برفگیر زاگرس می­باشد که هرجای آن چشم انداز زیبایی دارد و هر بیننده­ای را به تحسین وامی­دارد؛ آنجا که زلال اشک برفابها بر گونه­ی منگشت سرازیر می­شود؛ شیوند سرسبز با باغهای باصفا و آبشار زیبایش خودنمایی می­کند. در پای قارون پرگنجش که سرشار از قارچ کوهی و کرفس خوشبوی است، در دامنه­ی وسیع کوه سفید و کوه مادو، قلعه­ی تاریخی مادها، و دشت بزرگ لاله های واژگون و بوی خوش چویل های روح نواز، پذیرای میهمانان خویش است.

                               دهـــــدز :

دهدز منطقه­ای کوهستانی و تاریخی، خفته در دامنه­های بلند و برفگیر زاگرس می­باشد که هرجای آن چشم انداز زیبایی دارد و هر بیننده­ای را به تحسین وامی­دارد؛ آنجا که زلال اشک برفابها بر گونه­ی منگشت سرازیر می­شود؛ شیوند سرسبز با باغهای باصفا و آبشار زیبایش خودنمایی می­کند. در پای قارون پرگنجش که سرشار از قارچ کوهی و کرفس خوشبوی است، در دامنه­ی وسیع کوه سفید و کوه مادو، قلعه­ی تاریخی مادها، و دشت بزرگ لاله های واژگون و بوی خوش چویل های روح نواز، پذیرای میهمانان خویش است.

در بلندای تپه­های دهدز، منطقه­ی سرسبز و خوش آب و هوای حاجی­کمال با مردمانی مهربان و صمیمی، چشم­انداز زیبایی را ترسیم می­کند. قلعه­سرد و چنار تاریخی کی­قبادش پیشینه­ای سرسبز و گویا از تاریخ و طبیعت منطقه است. دز(قلعه)های دهدز خود برگهای زرینی است که آوارهای فراموش شده­ی آنان انسانها را دعوت به بازگشت به اصل خویش می­نماید. رودخانه­ی پرآب و همیشه جاری کارون نیز از این منطقه وارد استان خوزستان می­شود و بزرگی و صلابت خود را به رخ همگان می­کشد. اکنون بعد از گذشت سالها، کارون همیشه خروشان و وحشی به دست ایرانیان توانمند رام شده و از این پس به آرامی و نجابت هرچه تمام­تر، منطقه­ی کهن دهدز را طی می­کند و در پس دیوار بتنی سد کارون­3 استراحتی می­کند و بعد راهی دشت حاصلخیز خوزستان می­شود.

منطقه­ی دهدز، از توابع شهرستان ایذه در استان خوزستان، در 50 درجه و 24 دقیقه­ی شرقی از نصف­النهار گرینویچ، و 31 درجه و 59 دقیقه­ی عرض شمالی در یک منطقه­ی کوهستانی از سلسله جبال زاگرس واقع شده است که از شمال­شرقی به استان چهارمحال­وبختیاری، از جنوب­شرقی به استان کهگیلویه­وبویراحمد، از غرب و شمال­غربی به شهرستان ایذه و از جنوب به شهرستان باغملک محدود می­شود. منطقه­ی کهنسال دهدز که مرکز آن شهر دهدز می­باشد، از سال 1311 تا کنون عنوان بخش بودن را به یدک می­کشد و با مساحت تقریبی 1321 کیلومترمربع، بیش از 30،000 نفر جمعیت دارد که در 3 دهستان (دهدز، دنباله رودشمالی، و دنباله رودجنوبی) متشکل از 143 روستا، زندگی می­کنند. شهر دهدز، با ارتفاعی بیش از 1800 متر از سطح دریا، مرتفع ترین شهر استان خوزستان محسوب می شود. فاصله­ی دهدز از اهواز، 235کیلومتر و از شهرکرد، 185کیلومتر است. این منطقه به دلیل وجود فاکتورهای مختلف (پوشش گیاهی، حیات وحش، ارتفاع، میزان بارندگی، درجه حرارت، وجود دو سد مهم کشور (کارون3 و 4) و ... )، دارای موقعیتی استراتژیک است. دهدز دارای آب و هوای معتدل می­باشد. در زمستان سردترین، و در تابستان خنک­ترین منقطه­ی استان خوزستان می­باشد.

 وجود بقعه­ها، زیارتگاه­ها و همچنین مناطق باستانی و تفریحی فراوان در این منطقه باعث شده که هر ساله در فصلهای مختلف سال، زائران و گردشگران زیادی برای زیارت و سیاحت به این منطقه سفر کنند.

مناطقِ «زراس»، «پارک­جنگلی بلوط­بلند» و «دشت بزرگ» که در دهدز واقعند، جزء مناطق نمونه­ی گردشگری محسوب می­شوند.

زبان، دین و آداب و سنن مردم منطقه­ی دهدز کاملاً یکدست می­باشد. مردم این منطقه از اقوام اصیل بختیاری می­باشند و از آداب و سنن این ایل بزرگ تبعیت می­کنند. گویششان بختیاری و دینشان اسلام و شیعه­ی جعفری می­باشند.

 سد کارون 3 دهدز :

 عظیم­ترین و پیچیده­ترین سد خاورمیانه می­باشد که هر ساله 2000 مگاوات، و با طرح توسعه، 3000 مگاوات برق تولید می­کند. این سد بزرگ در کیلومتر 20 جاده­ی دهدز- اهواز قرار دارد. *اکثر مواقع، بویژه ایام نوروز، بازدید از این سد بزرگ و تأسیسات و تجهیزات آن برای عموم آزاد می­باشد.

پل های عظیم و قوسی کارون 3 :

بزرگترین پلهای زیرقوسی خاور میانه می­باشند که طول عرشه­ی آنان، جمعاً 552 متر و در ارتفاع 227 متری از بستر دریاچه­ی کارون 3، در لابلای کوههای سر به فلک کشیده­ی زاگرس احداث شده­اند. این پلهای بزرگ در بین 3 حلقه تونل قرار گرفته­اند و روی­هم­رفته طولی در حدود 2 کیلومتر دارند. این پل ها از پرجاذبه­ترین مکانهای توریستی ایران هستند که در کیلومتر 17 جاده­ی دهدز-  اهواز، و 3 کیلومتری شرق سد کارون 3 واقع شده­اند.

پارک جنگلی بلوط­بلند :

این پارک با مساحتی حدود 50 هکتار، در 3 کیلومتری شمال­شرقی شهر دهدز واقع شده است. کوهستانی بودن، وجود حیوانات وحشی ( نظیر گرگ، گراز، روباه، خرس و ... ) و نیز گل و گیاهان مختلف و جنگل انبوه بلوط، پسته­­ی کوهی، کلخونگ، و ... این پارک را به یکی از زیباترین پارکهای جنگلی ایران تبدیل کرده است. این پارک جزء مناطق نمونه­ی گردشگری استان خوزستان می­باشد.

دریاچه­ی کارون 3 :

این دریاچه­ی 60 کیلومتری که از سد کارون 3 تا سد کارون 4 امتداد یافته، تکیه داده به کوه پوشیده از برف منگشت، کل نوار جنوبی دهدز را دربرمی­گیرد. به لحاظ اینکه در منطقه­ای کوهستانی و سرسبز واقع شده، چشم­انداز زیبا و بکری بوجود آورده که چشم هر بیننده­ای را به خود جلب می­کند.

پارک دولت :

یکی از زیباترین پارکهای استان است که همه روزه پذیرای مسافران و گردشگران زیادی می­باشد.

دهکده­ی تفریحی- توریستی زراس:

این دهکده، اولین مجموعه­ی گردشگری در خوزستان و بزرگترین شهرک تفریحی در ایران می باشد که در حال حاضر، مطالعات و هماهنگی های آن به پایان رسیده و چند سالیست که عملیات احداث آن آغاز شده است. این دهکده شامل هتل، تله­کابین، واحدهای تجاری/مسکونی، پارک، پیست اسکی، ورزشهای آبی و ... می باشد. این دهکده در 15 کیلومتری جنوب دهدز و در کنار ساحل دریاچه­ی کارون3 واقع است و از مناطق نمونه­ی گردشگری می­باشد.

آبشار شیوند :

این آبشار بسیار زیبا با ارتفاع حدود 70 متر، در منطقه­ی جنگلی کوه مُنگَشت، 30 کیلومتری جنوب شهر دهدز و در اطراف روستای زیبای شیوند واقع شده است. این آبشار، مرتفع ترین آبشار خوزستان است.

امامزاده شاهپور (ع) { شهپیر } :

از نوادگان امام موسی کاظم­(ع) می باشد که محل دفن و بارگاه ایشان در روستای دهنو، واقع در 15 کیلومتری جنوب دهدز است.

 

امامزاده عبدا... (ع) :

در نزدیکی روستای کلمت و در 10 کیلومتری جاده­ی دهدز - ایذه قرار دارد.

امامزاده شیر یزدان (ع) :

واقع در روستای له­بید، در 15 کیلومتری شمال شرقی شهر دهدز می­باشد.

شیخ (امامزاده) چهل­تنان (ع) :

در روستای چهل­ تنان، در 7 کیلومتری شمال غرب دهدز قرار دارد.

تل باستانی ( توبره ریز ):

این تپه­ی باستانی بزرگ و هرمی­شکل در جنوب شهر دهدز واقع شده، و طبق حکایاتی از طریق حمل خاک با توبره ساخته شده است؛ که متأسفانه تاکنون مورد کاوش قرار نگرفته است.

کاروانسرا ی دهدز :

در شهر دهدز واقع شده، دارای نما و معماری بسیار زیبا و متعلق به دوره­ی ایلخانی است. مرمت این کاروانسرا در حال انجام است.  

غار پارینه­سنگی :

این غار که در خروجی و قسمت شرقی دهدز می­باشد، آثار مکشوفه در آن متعلق به چندهزار سال پیش است، که خود سندی است بر قدمت و تمدن کهن منطقه­ی دهدز.

بردگوری (دخمه سنگی) و سنگ­نگاره­های شیوند :

این آثار در روستای شیوند و در 20 کیلومتری جنوب شهر دهدز واقع شده­اند و قدمت آنان به 1700 سال پیش، یعنی دوره­ی اشکانیان می­رسد. (نقل از دهدز دات کام)


برگرفته از ایذه  آنلاین