مالمیر

مالمیر

معرفی مناطق بختیاری و پیشینه ی آنهاودرج نکات علمی،ادبی وگردشگری
مالمیر

مالمیر

معرفی مناطق بختیاری و پیشینه ی آنهاودرج نکات علمی،ادبی وگردشگری

درد دل یک دهدزی

کرج و دهدز ،

دوقلوهایی که یکی مرکز استان شد

 و دیگری مرکز بخش ماند

http://www.ichto.ir/Portals/0/Gallery/Album/10/Karvansaraye-Dehdez-b.gif

شوشان/فرشاد داودی _ اینجا دهدز است منطقه ای باستانی ، زیبا و خوش آب و هوا ، منطقه ای با اصالت با مردمانی خونگرم ، نجیب و البته تا حدودی بی تفاوت نسبت به مسائل کلان منطقه ی خود. اینجا بی گمان بهترین نقطه ی خوزستان است و یکی از بهترین نقاط کشور عزیزمان ایران.

 اینجا قلب زاگرس است و همانند زاگرس پیر و رنجور هم سرمای روزگار را دیده و هم گرمای آن را ، هم سرد است مثل چهارمحال و بختیاری هم گرم است مثل خوزستان . اینجا ایران کوچک است چون در این جغرافیای محدود هم باران می بارد و هم برف و هم گرمای طاقت فرسای جنوب را دارد در ارتفاعات آن هم می شود حدود پنج ماه از سال را  به تفریحات و ورزشهای زمستانی گذراند البته اگر امکانات مهیا شود از طرفی دیگر هم پستی دارد و هم بلندی ، هم کوه دارد و هم رودخانه و دریاچه ، هم انواع دار و درخت میوه ای و غیر میوه ای و هم گونه های مختلف زیست محیطی و ... و خلاصه اینجا دهدز است پیرترین  بخش ایران. در  سال 1311 دهدز همزمان با کرج و دهکرد (شهرکرد فعلی )توسط حکومت وقت از روستا به بخش ارتقاء پیدا می کند و بخشداری آن در همان سالها شروع به فعالیت می کند و آن طور که شنیدیم مردم از رامهرمز هم برای رتق و فتق بعضی از کارهایشان به دهدز مراجعه می کردند.

اهمیت دهدز با توجه به پیشینه و قرار گرفتن آن در میانه ی استان های چهار محال و خوزستان  بسیار زیاد بود ولی با گذشت زمان چه شده است که دهدز با این همه پتانسیل خدادادی و فاکتور های مثبت همان طور ماند و وزنه ی آن نه تنها سنگینتر بلکه سبکتر شد به طوری که نه تنها هم سن و سالانش به شهرستان و مرکز استان تبدیل شده اند بلکه بعدها روستاهایی که در آن زمان نام و نشان و برو بیای آنچنانی هم نداشتند به بخش و شهرستان تبدیل شده اند. در این جا سه عامل باید برسی شود ،تا دلایل این جاماندگی مشخص شود ابتدا خودِ دهدز ، جغرافیا و طبیعت و آب و هوای آن ، که تغیری نکرده و همان دهدز قبل است

عامل دوم مردم دهدز و عامل سوم مسئولین .

این جامانگی ربطی به عامل اول ندارد از عامل سوم یعنی مسئولین شروع می کنیم .

در این مدت نزدیک به هشتاد سال عمر کم خیر و برکت دهدز دهها بخشدار ، فرماندار ،  نماینده ی مجلس ، و استاندار در استان خوزستان و ایذه و دهدز به سر کار آمدند و رفتند ولی دهدز همان دهدز است و هیچ گونه تلاش در خوری برای ارتقای بخشداری این منطقه به فرمانداری نشده است. در زمانی که مسئولین مرتبط با بخش دهدز دست روی دست گذاشتند و روزمرگی می کردند مسئولین مرتبط دهکرد ،کرج، کوهرنگ ، اندیکا ، لالی و هفتکل و دهها جای دیگر که ما نمی دانیم و جدیدا هم آرادان (زادگاه رئیس جمهور اسبق) به مراکز استان و شهرستان تبدیل شده اند. هیچ کدام از این مسئولین از روز اول یعنی هشتاد سال پیش تا به امروز نمی توانند از ناکرده ی خود دفاع کنند و  بهانه بیاورند . البته نماینده فعلی شهرستانهی ایذه وباغملک جناب آقای دکتر حجت الله درویشپور و فرماندار قبلی شهرستان جناب آقای حمزه فعالیت های زیادی در این زمینه داشته که در نهایت به گفته ی خود ایشان وزارت کشور به دلیل کمبود جمعیت ارتقای آن را منتفی دانسته است که تا اینجا بعد از این همه مسئول که آمدند و رفتند فقط نماینده فعلی شهرستانهای ایذه وباغملک جناب آقای دکتر حجت الله درویشپور و فرماندار قبلی کار خود را انجام داده اند( که امید داریم نماینده محترم وفرمانار محترم فعلی دست از ادامه کا نکشند.) ولی آیا وقتی کار به اینجا می رسد و موارد مشابه زیادی در اطراف خودمان و حتی دورتر در همین کشور زیر نظر همین وزارتخانه با نمره ها رتبه ها و فاکتورهای پائین تری نسبت به دهدز به شهرستان تبدیل می شوند مسئولینی مثل نماینده ی محترم مردم و استاندار باید معترض شوند و با قیاس موارد مذکور و توجیه کردن مسئولین وزارتخانه و کشانده آن در صحن علنی مجلس موجبات احقاق حق مردم و بخش کهنسال دهدز را فراهم کنند می توانند از فاصله ی زیاد دهدز با دو مرکز استان یعنی اهواز و شهرکرد به عنوان یکی از فاکتورها و موارد قابل دفاع استفاده کنند ، ومی توانند بگویند دهدز 1321 کیلومتر مساحت دارد دارای سه دهستان پرجمعیت و متشکل از حدود 150 روستای با سکنه است می توانند از پتانسیل های کم نظیر گردشگری دهدز و امکانات محدود آن برای گردشگران و حتی برای خود مردم که در مواردی مثل کمبود امکانات ، مکانها ، نیروهای متخصص در منطقه بخصوص در موارد بهداشتی و نظیر آن که با توجه به فاصله ی زیاد روستاها به مرکز بخش و همچنین مرکز بخش با مرکز شهرستان و مرکز استان باعث خسارات زیادی به مردم و مسافرین و گردشگران میشود استفاده کنند و موارد بسیار دیگری که واقعا قابل دفاع هستند. می گویند برای شهرستان شدن باید جمعیت منطقه هفتاد هزار نفر باشد سئوال من آز آقایان این آست آیا جمعیت کوهرنگ در زمانی که فرمانداری به آن تعلق گرفت چند نفر بوده اگر به سرشماری قبلی(حدود 10 سال پیش ) در اینترنت سری بزنید متوجه می شوید که جمعیت کوهرنگ حدود 25هزار نفر ، هفتگل 23هزار نفر  و دهدز 24هزار نفر بوده ضمن اینکه در اکثر سایت های خبری کشور انعکاس خبر شهرستان شدن بخش آرادان زادگاه رئیس جمهور اسبق با 10 هزار نفر جمعیت را در همه ما شنیدیم چه کسی باید حق مردم دهدز را داد بزند و بگوید چرا دهدز 30 هزار نفری که از سال 1311 تا کنون مرکز بخش است به شهرستان تبدیل نمی شود ولی آرادان 10 هزار نفری که سال 1374 بخشداری به آن دادند به شهرستان تبدیل شود؟!!! و...

و اما عامل دوم یعنی مردم دهدز که خودِ من هم یکی از آنها هستم و مسلما مهمترین عامل جا ماندگی دهدز هستیم همه می دانند که مردم دهدز مردم محجوب ، بااصالت و خوبی هستند ولی متاسفانه ما این خوبی را در حق خودمان نداریم و بیشتر به غریبه ها و رهگذران خوبی میکنیم تا به خودمان البته این خصلت بدی نیست که نسبت به دیگران خوب با شیم با آنها مهربان باشیم و برای پیشرفتشان تلاش کنیم ولی این بد است که نسبت به خودمان بد هستیم و خوبی سعادت و پیشرفت خودمان را نمی خواهیم .مهمترین دلیل عدم پیشرفت و توسعه ی دهدز این است که نسبت به مسائل پیرامونمان و به خصوص کمبودهایی که در ادارات احساس می شود و یا چگونگی کارکرد مسئولین منطقه بی تفاوت بوده و هستیم خیلی کم پیش می آمد و پیش می آید که به مسئولین بخش خواسته هایمان را بگوییم یا نسبت به عملکردشان اعتراض داشته باشیم و این عاملی می شد تا مسئولین به جای اینکه از ترس فشارهای مردمی روز و شب به دنبال برآورده کردن خواسته های بحق و قانونی آنها باشند روز به روز کم کارتر شده و به قول معروف بگویند تا بچه گریه نکند مادر به او شیر نمی دهد یادم می آید یکی از بخشداران اسبق دهدز به نام آقای قلاوند (فرماندار فعلی شهرستان ایذه) می گفت در طول این چند سالی که من به دهدز آمدم یک نفر نیامد که نسبت به مسائل و کمبودهای عمومی معترض باشد و این نشان دهنده ی محجوب بودن و بی تفاوتی بیش از حد ما مردم دهدز نسبت به مسائل پیرامونمان است که وقتی  یک غیر بومی در دهدز مسئولیت می گیرد معترضی ندارد و لی متاسفانه همیشه به دنبال نقطه ضعف گرفتن از هم دیگر هستیم تا ....   امیدوارم هشتاد سال بی تفاوتی مردم دهدز نسبت به سرنوشت خود پایان یابد و با یک یا علی و همت با دور ریختن کینه و نفرتها و ... دست به دست هم دهند و باعث آبادانی دهدز شوند از آن طرف هم از نماینده ، بخشدار و فرماندار فعلی بخش و شهرستان انتظار داریم همانطور که تا به امروز تلاشهای صادقانه ای داشتند باز هم کوتاه نیایند و وکیل مردم دهدز در مجلس نیز نشان دهد که نسبت به نماینده های آرادان ، کوهرنگ ، و اندیکا و ... چیزی کم ندارد و در جمهوری اسلامی ایران حق باید به حقدار برسد.                 

(برگرفته از وبلاگ فرشاد داوودی دهدزی با کمی تخلیص)